KURS

Grunnlegger av Barnas språksenter,  Line Avers, er en etterspurt logoped og spesialpedagog.
Hun holder jevnlig kurs i metoden «Oral Placement Therapy/TalkTools» Nivå 1 og 2, samt kurs relatert til stramt tungebånd og myofunksjonell behandling mm. Barnas språksenter håndplukker også gjesteforelesere for spesifikke og aktuelle temaer.
Ved behov for spesialtilpassede kurs, ta kontakt.

Under videoen av Fanny kan du se fyldig info
med påmelding til våre kommende kurs:

Webinar: MYO - intro til myofunksjonell behandling (16. oktober) Påmeldingsfrist 10. oktober
Webinar: OPT Nivå 1, “A Three Part Treatment Plan for Oral Placement Therapy” (27. og 28. november) Påmeldingsfrist 19.november
NYHET! Webinar: OPT - Klinisk erfaring. Et kurs egnet for tidligere deltakere på OPT kurs. (12.desember) Påmeldingsfrist 6.desember
Webinar: OPT Nivå 2, Assessment and Program Plan Development (15. og 16. januar 2025) Påmeldingsfrist 6.januar

Accessible Literacy Learning (ALL). Et filmet kurs som kjøpes i vår nettbutikk. Se mer info om kurset under.

Vær oppmerksom på at kurspakker som sendes ut før kurs, blir sendt til nærmeste hentested, ikke i postkassen.
På denne lille videoen ser dere Fanny, som har hatt stor fremgang med våre metoder.


KOMMENDE KURS


WEBINAR:


OPT/TalkTools - Nivå 1

OPT/TalkTools - hva er det / hvem er det for / hvorfor og hvordan

Dato: 27. og 28. november 2024
Tid: 9.00-15.00
Plattform: ZOOM

Pris: 5.400,-

PÅMELDING HER (frist 19. november)

Informasjon om Nivå 1-kurset last ned pdf.

Ved påmelding til både Nivå 1 og Nivå 2 får man 20% rabatt.
Foreldre og studenter som betaler privat får 50% rabatt på alle kurs.
Prisen inkluderer kurspakke (sendes i post til hentested), pluss handout og kursbevis pr. e-post.
Pålogging til kurset sendes som link på e-post noen dager før.

Kursholder: Line K Avers, logoped og daglig leder i Barnas språksenter.


Kursbeskrivelse:

Mange av oss som jobber med barn med store munnmotoriske vansker kan føle at det er krevende å vite hva vi skal gjøre for å bedre spiseferdigheter, tale og/eller minske sikling. Dette er et 2 dagers kurs som er konkret, nyttig, og gir deg råd om praktiske verktøy som du kan bruke umiddelbart etter kurset.

TalkTools’ innovative taktil-sensoriske tilnærming til logopedisk arbeid bruker verktøy («tools») for å trene og overføre muskelbevegelser nødvendige for taleproduksjon og spising. Det fokuseres på interaktive, konkrete demonstrasjoner (video) som viser hvordan man gjennom ulike teknikker kan utvikle oral-motoriske bevegelser for økt taletydelighet, bedring av spiseferdigheter samt reduskjon av sikling. Vi bruker muskler når vi både spiser og snakker, men vet vi nok om hvordan dette grunnlaget er for de ulike barn, unge og voksne vi jobber med?

Kurset er best egnet for fagfolk, men foreldre er også velkomne.

Kurset er lagt opp som en kombinasjon av live prat med Line på Zoom og opptak (film) av Line som foreleser, demonstrerer og viser videomateriale.

Vi opplevde med å ha alt “live” på zoom, at ulike hastigheter på internett, tekniske utfordringer mm. gjorde det forstyrrende for mange, og vi har derfor lagt det opp som en kombinasjon for å øke kvaliteten på kurset. Det vil også medføre at dere kan ha pauser når det passer dere, spole litt tilbake om det er noe man ikke helt fikk med seg, og hele tiden ha best mulig bilde og lyd.

Det er OBLIGATORISK å delta på zoom. Både Nivå 1 og 2 er intensive kurs, og det er viktig å delta på hele kurset. Det er altså IKKE OK å være fraværende en av dagene, eller gå glipp av tidene som settes opp til møter på Zoom.

Dette lærer du på kurset:
1. Kartlegge oral placement/spise/talevansker basert på muskel systemer.
2. Integrere hierarkier for motorisk «dissociation» og gradering (kjeve-leppe-tunge).
3.Planlegge treningsprogram for å adressere fysiologiske og motorisk-baserte talevansker.
4. Anvende minimum 10 nye terapeutiske teknikker.
5. Lære å bruke «oral placement» teknikker for å bedre taletydelighet/artikulasjon og produksjon. 


OPT - Klinisk erfaring

Et kurs egnet for tidligere deltakere på OPT kurs.

Dato: 12. desember 2024
Tid: 9.00-12.00
Plattform: ZOOM

Pris: 1.750,-

PÅMELDING HER (påmeldingsfrist 6. desember)

Eksempel på kasuser som tas opp:
“Jeg har tatt kurs, men lurer på.... hvorfor beveger ikke tunga seg, hva kan jeg gjøre for å stimulere dette?”
“Vi har jobbet over lengre tid, men munnen er fortsatt åpen, hva gjør jeg?” “Ja, verktøyene virker enkle å sette igang med, men det er ikke helt sånn i praksis….jeg står fast! “

Deltakerne sender på forhånd inn kasusspørsmål til Line på mail: line@barnasspraksenter.no med spørsmål om verktøy, kartlegging, osv. Line velger ut tema og spørsmål som drøftes i plenum. Dette er et kurs som krever aktiv deltakelse og toveis-dialog under hele kurset.


Kartlegging og treningsplan


OPT/TalkTools - Nivå 2

Dato: 15. og 16. januar 2025
Tid: 9.00-15.00
Plattform: ZOOM

Pris: 5.400,-

PÅMELDING HER (påmeldingsfrist 6.januar)

Informasjon om Nivå 2-kurset, last opp pdf.


Ved påmelding til både Nivå 1 og Nivå 2 får man 20% rabatt.
Foreldre og studenter som betaler privat får 50% rabatt på alle kurs.
Prisen inkluderer kurspakke (sendes i post til hentested), pluss handout og kursbevis pr. e-post.
Pålogging til kurset sendes som link på e-post noen dager før.

Kursholder: Line K Avers, logoped og daglig leder i Barnas språksenter.


Kursbeskrivelse:
TalkTools er verktøy til bruk i metoden "Oral Placement Therapy" som brukes for å hjelpe barn med spise-, sikle og taleutfordringer. Barnas Språksenter er eneste autoriserte forhandler av disse verktøyene i Norge, og har jobbet aktivt med dem helt siden 2013.

Talktools Nivå 2 er det viderekomne kurset, der du lærer hvordan du lager treningsprogrammer. Hva gjør vi med det vi ser? Hvilke øvelser skal vi bruke? Vi fyller ut kartleggingsskjema, ser på video og analyserer funn sammen. Det er også “live” evaluering, der Line jobber med et barn, og vi sammen finner ut av et treningsprogram. Veldig matnyttig og konkret.

Kurset er utviklet for fagfolk og foreldre som jobber med barn med sammensatte behov, altså som har vansker med spising, snakking, sikling m.m.

Dag 1 av Nivå 2 er lagt opp som en kombinasjon av “live” prat med Line på Zoom, og opptak (film) av Line som foreleser, demonstrerer og viser videomateriale. 

Vi opplevde med å ha alt “live” på zoom, at ulike hastigheter på internett, tekniske utfordringer mm. gjorde det forstyrrende for mange, og vi har derfor lagt det opp som en kombinasjon for å øke kvaliteten på kurset. Det vil også medføre at dere kan ha pauser når det passer dere, spole litt tilbake om det er noe man ikke helt fikk med seg, og hele tiden ha best mulig bilde og lyd. 

Dag 2 blir kun “live” på zoom 9.00-16.00, med “live-vurdering” av et barn på zoom, samt videre kursing i kartlegging og program.

Det er OBLIGATORISK å delta på zoom. Både Nivå 1 og 2 er intensive kurs, og det er viktig å delta på hele kurset. Det er altså IKKE OK å være fraværende en av dagene, eller gå glipp av tidene som settes opp til møter på Zoom.

Dette lærer du på kurset:

  1. Identifisere munnmotoriske, sensoriske, spise- og talefeil ved ulike klienter og diagnoser

  2. Vurdere munnmotorisk funksjon av kjeve, tunge og lepper. 

  3. Utvikle et trinnvis behandlingsopplegg basert på evalueringsresultatene av klienters munnmotoriske-, spise- og taleferdigheter.

  4. Benytte systematisk munnmotorisk trening ved behov.


    Tilbakemeldinger på OPT Nivå 1 og 2 :

Fantastisk kurs, nevenyttig og grundig forankret i anatomien og funksjon av muskulatur som trengs for enhver øvelse. Tusen takk Line!
— Natasha Berg, logoped

Svært interessant, matnyttig og bra kurs. Line er en svært engasjert og kunnskapsrik foreleser. Anbefaler kurset til både fysio, ergoterapeut, logoped, spesialpedagog og pedagog.
— Inger S. Thorsen, fysioterapeut

Veldig interessant og lærerikt. Lett å følge med og gode eksempler/filmsnutter. Her burde flere fra ulike relevante instanser vært til stede. Synd vi ikke hadde denne kunnskapen tidligere mtp elever vi har hatt.
— Jord Blix og Rita Uri, miljøterapeuter


Accessible Literacy Learning (ALL)

ALL + metodisk leseinnlæring for barn med lite talespråk

Plattform: Zoom-opptak
Pris: 1.750,-
BESTILLING HER

På denne videoen forteller kursholder Line Avers litt om kurset

Det tidligere webinaret som ble arrangert 2 ganger i året, er nå oppdatert, innspilt og lagt tilgjengelig i vår nettbutikk. Kursets varighet er ca 3 timer, med en teoretisk del, og en praktisk del der du lærer helt konkret hvordan appen kan brukes. Ved bestilling av kurset får man kort tid etter, en mail med handouts og link til filmene. Filmene vil være tilgjengelig i 7 dager fra mottatt link, og kan dermed sees flere ganger hvis ønskelig. Filmene vil ikke være nedlastbar. Ved behov kan man få noe forlenget tilgjengelighet til kurset.

På forhånd trenger man å laste ned gratis- eller fullversjonen av appen ALL. Denne kan kjøpes via app store eller via TobiiDynavox https://www.mytobiidynavox.com/Store/ALL NB: Hvis Apple-produkt, er den kun kompatibel med iPad.
DU MÅ ha appen for å ha fullt læringsutbytte.

På kurset lærer du:

  • Teori bak metoden: Hvordan kan vi lære barn, som ikke selv produserer lyd, å lese?

  • ALL i praksis, gjennom kasus og video

  • Teknisk innføring i appen ALL

  • Bruk av ALL


    ALL
    er en evidensbasert metode utviklet for å lære barn uten talespråk å lese og skrive. Metoden egner seg også for barn med språkvansker, barn som kan produsere lyd, men strever med å sette bokstav og lyd sammen.

    Metoden er utviklet av forskerene Janice Light og David McNaughton ved Penn State University. Appen ALL er nå oversatt til norsk gjennom et prosjekt med forskere ved DART i Sverige samt flere logopeder hos Barnas språksenter.


    ALL er meget matnyttig til flere områder, og supert hjelpemiddel i arbeid med
    :

  • å hjelpe barn uten talespråk å lese og skrive

  • lesing

  • barn med fonologiske vansker

  • barn som strever med begreper

  • flerspråklige barn


    Uttalelse om bruk fra Line K. Avers:
    ”Jeg må bare få sagt at jeg har begynt å bruke denne appen daglig, og opplever fornøyde barn og voksne. Jeg jobber med en ung mann med Down Syndrom som er i ferd med å knekke lesekoden, da inngår denne som en del av det vi gjør. Han snakker i vei, men jeg bruker den for å jobbe med lesing. 

    Bruker den på et barn i barnehage som har fonologiske vansker samt strever med begreper. Her er målet å jobbe så mye vi kan før han begynner på skolen, slik at han skal være så klar som mulig. Pedagogen i barnehager sa, «Oi, denne var fin, den kan vi jo bruke på mange barn her». 

    Jeg bruker den også med en gutt som har cerebral parese, som bruker en øyestyrt Tobii i kommunikasjon. Han har knekt lesekoden for lengst, men vi bruker appens mer avanserte sider i lesetrening.

    Man kan altså tilpasse appen etter hvor mye støtte barnet (og den voksne) trenger.”



WEBINAR:
Stramt tungebånd

Undersøkelse og konsekvens for tale - spising - soving

Munnmotorisk undersøkelse, hva skal vi vurdere og hva sier funnene
oss klinisk?

Dato:
Tid: 9.00-14.00
Plattform: ZOOM

Pris: 2.900,-

Foreldre og studenter som betaler privat får 50% rabatt på alle kurs.
Prisen inkluderer kurspakke (sendes i post til hentested)
Pålogging til kurset sendes som link på e-post noen dager før.

PÅMELDING HER (påmeldingsfrist)


Kurset vil omhandle

  • stramt tungebånd - hvordan vurderer vi dette helt konkret

  • pre- og postoperative øvelser

  • betydning av pust - forskjellen på nese- og munnpust

  • søvn og pust

WEBINAR:
Intro til myofunksjonell
behandling (MYO)

Dato:
Tid: 9.00-14.00
Plattform: ZOOM

Pris: 2.900,-

PÅMELDING HER (påmeldingsfrist)

Foreldre og studenter som betaler privat får 50% rabatt på alle kurs.
Pålogging til kurset sendes som link på e-post noen dager før.


Kursholder:
Line K Avers, logoped

  • Kurset vil omhandle:

  • Kan struktur påvirke funksjon og vis a versa?

  • Intro til myofunksjonell behandlingsform

  • Bitt- normale bitt og bittavvik (overbitt-underbitt-kryssbitt-åpent bitt)

  • Hvorfor skjer dette? Hvordan og når?

  • Implikasjoner og behandling

  • Hvordan kan myo-behandling hjelpe spising/drikking/søvn

  • Kliniske erfaringer: Kasus, bilder, behandlingsprogram


Hvordan kan vi spesialpedagoger og logopeder bedre stabilitet hos
barna når vi skal jobbe med spiseferdigheter.

Dato: 10. september 2024 NY DATO KOMMER!
Tid: 10.00-12.30
Plattform: Zoom

Pris: 1.500,-

PÅMELDING HER

Foreldre og studenter som betaler privat får 50% rabatt på alle kurs.
Pålogging til kurset sendes som link på e-post noen dager før.


Webinaret omhandler:

  • Sittestillingens betydning for spising.

  • Sittetstillingsanalyser og oralmotoriske begreper i i Skandinavia

  • Klinisk fokus med nevropsykologisk perspektiv

  • Sensorisk og motorisk undersøkelse - sammenheng mellom sittestilling og spiseferdigheter

  • Sensoriske og grovmotoriske forutsetninger for orale bevegelser

  • Funksjonelle aktivitetsmål

  • Tverrfaglig hverdagsrehabilitering



    Kurset holdes av Helle Grøndahl - grunnlegger av Birdhouse.dk

    Aut. ergoterapeut

    OPT specialist Level 4

    Systemisk Coach EMCC Senior Practitioner Level

    Bobath Neuro-Developmental Pediatric Therapist (NDT)